Matförbud

Hahaha. Jag minns hur jag skrev i förra inlägget att jag skulle prova att äta något? HMM. Var ingen grym idé det där alltså.. Spenderade halva söndagen på akuten, för att jag någonstans mitt i mina buksmärtor insåg att hey, ska kanske kolla tempen! Som visade sig vara 39 grader. Insåg då att det kanske var dags att ta sig till akuten eftersom det trots allt inte kändes helt normalt det här.

Väl där hände ju samma sak som alltid, dvs. att ingen lyckas ta blodprov på mig. Denna gång fick dessutom en sköterska för sig att hon måste sätta en venkateter på mig. Detta avrådde jag henne starkt från eftersom jag känner till mina egna vener ganska väl och vet att de brister så fort man har någon större nål än minsta ”bebisnålen”. Detta vägrade de gå med på eftersom jag tydligen skulle få dropp, kontrastmedel, och göra en bukröntgen. (ungefär där kände jag – ”vänta lite, nu tar vi det LUGNT”). Nåväl, efter tappra försök från deras sida gick allting åt skogen och de lyckades ta endast ett prov, och jag fick bita mig i tungan för att inte säga ”vad var det jag sa?”. Inte behövdes något dropp eller kontrastmedel heller så tycker lite synd om dem för deras tappra försök med pvk…

En annan kul sak var att jag alltid får väldigt väldigt hög puls när jag har någon infektion eller inflammation. Har inte ens alltid med förhöjd temperatur att göra. Så min puls låg stadigt på 140-150 vid vila, vilket fick alla att bli halvt hysteriska och göra massa EKG och varje sjukvårdspersonal som kom in i mitt rum frågade om jag tagit någon narkotika med anledning av denna hjärtfrekvens.

Slutsatsen från denna fantastiska eftermiddag var dels att jag inte var hjärtsjuk eller påverkad av droger, och dels att mina hemska vener gjorde det omöjligt att komma fram till något överhuvudtaget, men att jag troligen hade en infektion i tarmen och skulle åka hem och inte äta på några dagar.

Så nu lever jag på näringsdrycker. Ett svårt dilemma det där med näringsdrycker. Sådana diet-drycker är väldigt goda, men har så lågt energiinnehåll att jag började känna mig konstant svimfärdig eftersom det för all i världen inte är ens möjligt att trycka i sig 10 sådana drycker per dag. Så nu har jag gått över till apotekets hög-kaloridrycker, vilka smakar så sött att man vill gråta bittra tårar (hahah).

Men imorgon! DÅ ska jag börja äta lite igen.

Annars så kämpar jag på med pluggandet! Känns skönt att vara på rätt sida av vården igen haha…. Uppskattar, inte helt förvånansvärt, att vara på vårdpersonal-sidan mer än patientsidan…

Jag inser även att på min blogg verkar det som att jag är konstant sjuk och älskar att babbla om sjukdomar. Klart jag älskar att babbla om sjukdomar, tycker de är väldigt spännande, men jag är verkligen inte konstant sjuk. Jag tror problemet ligger i att jag endast har tid att skriva i bloggen när jag är sjuk… vilket gör att jag då gnäller en himla massa om det. Men ska verkligen bli bättre på att babbla om annat också…

Lämna en kommentar