I love musicals

  
Igår var jag och Fanny på I love musicals, en konsert med Peter Jöback och Helen Sjöholm (+ deras två gäster Norm Lewis och Emmi Christensson), fylld med musikalmusik! Det var Fannys present till mig på vår 2-årsdag för någon månad sen. Jag började prata om att gå på det för läääänge sen, men sen glömde vi av det på något vänster sätt, så biljetterna tog slut. Vilket gjorde mig smärre förkrossad haha. Vad jag inte visste var att de släppte fler biljetter, och Fanny lyckades få tag på två stycken (på grymma platser!), så när jag fick dem var det som en dream come true! 

Jag är ju helt besatt av musikalmusik. Det är min absoluta favoritgenre. Mina absoluta favoritdelar är när alla sopraner drar igång och sjunger i sitt absolut högsta register, blandat med när alla på scen sjunger samtidigt men helst olika saker så att det blir en ljuv musikexplosion ungefär. (Av detta låter det ju onekligen som om jag gillar opera också, och ja, det gör jag definitivt!)

Åter till konserten! Den var fantastisk! Den var fylld med höga toner och folk som sjunger samma sak, så det kunde inte vara bättre. Den var dessutom superlång (över nästan 4 timmar med endast en kort paus), vilket var fantastiskt! Alla var så extremt duktiga, och det var så himla kul att de både uppträdda med kända och mindre kända musikallåtar. 

Mina favoriter då, hmm. Helen Sjöholms ”Don’t cry for me Argentina”, från Evita, var magisk! Norm Lewis + Peter Jöback med ”Music of the Night” från Fantomen var också helt fantastisk. Två andra favoriter som jag inte hade hört förut var med Peter Jöback från Jesus Christ Superstar (ja, jag undrar också hur jag missat den… Jag har velat se den ungefär i massa år, men alltid liksom glömt det) och från Kiss of the Spiderwoman. Peter Jöback + Helen Sjöholm tillsammans gjorde dessutom en fantastisk Moulin Rouge.

Men min absoluta favorit var när Emmi Christensson och Peter Jöback sjöng Phantom of the Opera. Båda spelar/har spelat de rollerna, och ska göra det tillsammans i Sverige nästa år, och det var MAGISKT! Man kunde ta på spänningen i rummet när Emmi sjöng de höga tonerna i slutet, och sen utbröt det största jublet av alla under hela kvällen. 

Sen måste även sägas att de gjorde alla låtar från Kristina från Duvemåla fantastiskt och med oerhört mycket känsla. Samt så är jag ytterst glad att de lyckades få med mina två favoriter från West Side Story (har ingen speciell känsla fö den musikalen annars, förutom två stycken som jag avgudar, och dessa var med!). 

Allt som allt så var det en fantastisk kväll som jag lätt hade upplevt igen för tredubbla priset. 

Slutligen, en fin bild på oss:

  
Idag ska jag plugga hela dagen och lyssna på musikaler i mängder och dricka massa te ur min musikalmugg. Wohoo! 

Lämna en kommentar